Δευτέρα 10 Ιουλίου 2017

Ο «Οδικός άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία-Πύργος» 38 χρόνια σε εκκρεμότητα και υπό κατασκευή….

Ο «Οδικός άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία-Πύργος» 38 χρόνια σε εκκρεμότητα και υπό κατασκευή….



Τίποτα δεν άλλαξε από πέρυσι – όπως και επί 38 χρόνια- που είχαμε ασχοληθεί με αυτό το πολύ σημαντικό θέμα για την Ηλεία,
πέρα των δηλώσεων ορισμένων πολιτικών παραγόντων (έτσι για να κολλήσουν «ένσημα» ενδιαφέροντος) και
από την ενίσχυση της προκλητικής αδιαφορίας της Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας .

Την μοίρα λοιπόν όλων των μεγάλων έργων (Ολυμπία Οδός, σιδηρόδρομος, αεροδρόμιο κλπ ) που αφορούν την Ηλεία ακολουθεί και η οριζόντια οδική σύνδεση της Ηλείας με την Αρκαδία-Τρίπολη  και την ανατολική Πελοπόννησο, αυτόν της αναβολής και ματαίωσης.
Η βασική σύνδεση που αφορά  τον «Οδικό  άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία-Πύργος» είναι  38 χρόνια σε εκκρεμότητα και υπό κατασκευή.
Η εναλλακτική  λύση «Οδικός  άξονα Πύργος-Αρχ. Ολυμπία-Λούβρο-Μεγαλόπολη –Τρίπολη/ χάραξη   μέσω Καρύταινας-Ανδρίτσαινας» οδηγείται σε οριστική ματαίωση μετά την διαγραφή της μελέτης.

Και αν για όλα αυτά δεν υπήρξε καμία αντίδραση από κανένα Δήμο ή την Περιφέρεια, αλλά αντιθέτως η απουσία κινήσεων συνομολογούν εκτός της ανεπαρκείας  αλλά και κοροϊδία και υστερόβουλα σχέδια.

Ο «Οδικός άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία-Πύργος»


Στις  μεγάλες προτεραιότητες της Ηλείας εκτός από την  κατασκευή του οδικού άξονα της Βορειοδυτικής Οδού Πελοποννήσου - Ολυμπίας οδού (Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα) είναι και η ολοκλήρωση και του Οριζόντιου άξονα της Πελοποννήσου  (Άστρος-Τρίπολη-Βυτίνα- Αρχαία Ολυμπία-Πύργος) διότι θα παίξει  σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του νομού μας  , στις δημόσιες υποδομές και κυρίως στο δίκτυο μεταφορών.

Θεωρείται   αναγκαία η κατασκευή/ολοκλήρωση του, έτσι ώστε  εκτός των άλλων  να υπάρχει εύκολη πρόσβαση στους κεντρικούς τουριστικούς πόρους της περιοχής, όπως η Ολυμπία, η Ήλιδα, η Επίδαυρος, οι Μυκήνες, η περιοχή του ναού του Επικούριου Απόλλωνα και στο εξαιρετικά όμορφο και ελκυστικό τοπίο και  περιβάλλον της περιοχής (Αλφειός, Ερύμανθος, Φολόη, Καϊάφας, παραλίες  κλπ  ).
Μετά την ολοκλήρωση του βασικού οδικού δικτύου, το τμήμα Αρχαία Ολυμπία - Βυτίνα θα αποτελέσει βασικό τουριστικό άξονα που εντάσσεται στο κλειστό κύκλωμα Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα - Αρχαία Ολυμπία - Μυκήνες - Αρχαία Κόρινθος – Αθήνα

Το οδικό έργο αυτό αντλεί τη σκοπιμότητα υλοποίησης του κυρίως από το γεγονός ότι αποτελεί τμήμα της υπό βελτίωση παλαιάς Ε .Ο. Πύργου - Αρχαίας Ολυμπίας - Βυτίνας – Τρίπολης, συνολικού μήκους 141 χιλ. η οποία για ένα σημαντικό μήκος έχει ήδη κατασκευασθεί και αυτά είναι
α) Από το τέλος της παράκαμψης Λαγκαδίων μέχρι την Τρίπολη μήκους είναι 66 χιλ.
β) Πύργος -  τέλος Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας:23,9 χιλιομέτρων.
Απομένει ανολοκλήρωτο ένα τμήμα μήκους  51,1 χιλ.  και αυτό είναι το τμήμα   «Τέλος Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας» έως και το «Τέλος της παράκαμψης Λαγκαδίων»

Η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Θα καθιστούσε  την Αρχαία Ολυμπία κέντρο και αναφορά διαδρομών, θα βελτίωνε αποφασιστικά την επισκεψιμότητα στην περιοχή, με την αίρεση και προϋπόθεση τριών βασικών  έργων υποδομής:
1.       Κατασκευή του οδικού άξονα «Ολυμπία Οδός/Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα».
2.      Την επισκευή και αποφασιστική αναβάθμιση του  οδικού άξονα « Πύργος - αρχή Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας» για την σύνδεση του με την «Ολυμπία Οδό» .
Έχει προβλεφθεί στον  διαγωνισμό για το 1ο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Πάτρα Πύργος, «Πύργος-Δουνέικα» το δικαίωμα προαίρεσης (δυνητικής κατασκευής …)  προϋπολογισμού έως 3,4 εκατ. ευρώ  και αφορά την ανακατασκευή του οδοστρώματος της Νέας Εθνικής Οδού Πάτρας-Πύργου, μήκους 8 χλμ, από τον Α.Κ. Πύργου ( στα Χανάκια) έως τον κόμβο προς Αρχαία Ολυμπία(Κολιρέικες Παράγκες).
Για το υπόλοιπό τμήμα «Πύργος  Αρχαία Ολυμπία» μήκους 19 χιλιομέτρων που βρίσκεται σε άθλια κατάσταση δεν προβλέπεται τίποτα…
3.      Την κατασκευή  της οδού  «Αρχαία Ολυμπία – κατασκευή γέφυρας Καλυβάκια –Ε.Ο. Πύργου- Κυπαρισσίας»

Παρά τη μεγάλη σημασία που έχει για ολόκληρο το γεωγραφικό διαμέρισμα της Πελοποννήσου, η βελτίωση και η αναβάθμισή της Εθνικής Οδού Πύργου - Τρίπολης, οι κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, (από το 1980 και μετά), δεν έχουν δείξει την πρέπουσα προσοχή που αρμόζει σε ένα σοβαρό έργο, με συνέπεια τμήματά της να είναι σχεδόν απαγορευτικά για χρήση από τους χιλιάδες ταξιδιώτες
Αντίστοιχη με την ολιγωρία τους κράτους, έχουν και  οι όμορες Περιφέρειες, Δυτικής Ελλάδας (ΠΔΕ) και Πελοποννήσου (ΠΠ).
Στην γείτονα Περιφέρεια της Πελοποννήσου τα έργα εξελίσσονται πολύ αργά, ενώ στην ΠΔΕ δεν υπάρχει απολύτως καμία εξέλιξη.
Χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι:

Α. Το τμήμα «Λιναριά – Λούβρο» που παραμένει ανολοκλήρωτη η κατασκευή του, μήκους 3,7 χιλιομέτρων, περιμένοντας για 15 χρόνια (από το 2002) μια  δαπάνη 4.000.000 € περίπου.
Β. Το τελευταίο τμήμα αυτού του οδικού άξονα που είναι εντός της Ηλείας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας (μετά συνεχίζει στη Περιφέρεια Πελοποννήσου ) είναι το  τμήμα  «Λούβρο –κόμβος Άσπρων Σπιτιών» μήκους 7,7 χιλ. που έχει  πλήρη ωριμότητα και περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και  έχει ετοιμαστεί  το κτηματολόγιο της οδού για να μπορεί να κηρυχθεί αναγκαστική απαλλοτρίωση.

Η Περιφέρεια  Δυτικής Ελλάδας(ΠΔΕ),  αυτό το έργο δεν το έχει στον σχεδιασμό της και  αντιδρά αρνητικά στις επανειλημμένες προτάσεις της Ηλείας, δεν έχει δαπανήσει ούτε ένα ευρώ.
Όλη αυτή η αντιμετώπιση  εντάσσεται  στην προσπάθεια της ΠΔΕ  να αποκόψει κάθε σύγχρονη  μεταφορική επικοινωνία με όμορους νομούς και να  καταστεί η Ηλεία επαρχία της Αχαΐας και των Πατρών…

Το  «παράδοξο» είναι ότι στο  «Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών/ ΣΠΕΜ» , εκπονήθηκε από την Ενδιάμεση Διαχειριστική Αρχή Μεταφορών και που  επεκτείνεται χρονικά μέχρι το 2025, δηλαδή περιλαμβάνει έργα που θα εκτελεστούν από το ΣΕΣ 2014-2020 αλλά και από το επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027 στα έργα που προβλέπονται να εκτελεστούν και χρηματοδοτηθούν για την Περιφέρεια Πελοποννήσου (προφανώς κατόπιν πρότασης ) συμπεριλαμβάνεται και ο «Οδικός Άξονας Βυτίνα-Αρχαία Ολύμπια. Παρακάμψεις Λαγκαδιών-Σταυροδρομίου» με προβλεπόμενη πίστωση  100.000.000 € και δεν υπάρχει αναφορά στο τμήμα που ανήκει στη  Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, προφανώς ελλείψει  αντίστοιχης πρότασης.

Οι ευθύνες  της Περιφέρειας Πελοποννήσου βρίσκονται στο γεγονός στην καθυστέρηση   της κατασκευής  της παράκαμψης Λαγκαδίων που από το 2012 ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου δήλωνε σε συνεντεύξεις αλλά αι το Περιφερειακό Συμβούλιο ότι υπήρχαν   εξασφαλισμένα 72.000.000 ευρώ για το έργο και θα υπήρχε άμεση δημοπράτηση.

Ενώ ο οδικός άξονας που ενώνει τις δύο Περιφέρειες (Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου )  δια μέσου της Ηλείας οπισθοδρομεί, ο έτερος  «Εθνική Οδό Πατρών – Τριπόλεως /ΙΙΙ» (GR-EO-33/ Πάτρα – Λαμπεία -Τριπόταμα - Λεβίδι) τα έργα αναβάθμισης και βελτιώσεων (που είναι αναγκαία και απαραίτητα) εξελίσσονται ραγδαία και με μεγάλες πιστώσεις. Βέβαια αυτός ο άξονας (ο ΙΙΙ) οδηγεί απευθείας στην Πάτρα και επαρχειοποιεί ένα τμήμα της Ηλείας προς όφελος της Αχαΐας.

Υπό το πρίσμα αυτό (αναγκαστικών οδεύσεων στην αγορά της Αχαΐας/Πάτρας  και παραρτηματοποίησης της Ηλείας  ) μπορεί να εξηγηθεί η αρνητική στάση της ΠΔΕ να ωριμάσει μελετητικά και ολοκληρώσει κατασκευαστικά τους οδικούς άξονες της Ηλείας 
.   Αρχαία Ολυμπία – Λάλας - Ε.Ο ΙΙΙ  .
.   Ολοκλήρωση  τμημάτων οδικού άξονα Αμαλιάδα -Σιμόπουλο-ΙΙΙ (έχουν ολοκληρωθεί τμήματα του άξονα Αμαλιάδος Σιμόπουλου μήκους περίπου 25 χλμ και η γέφυρα Σιμόπουλου) .
Αλλά ας επανέλθουμε στον «Οδικός άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία» Ολυμπία»

Ποιός  είναι ο   οδικός άξονας Πύργος – Τρίπολη

Ο δρόμος που συνδέει τον Πύργο με την Αρχαία Ολυμπία και την Τρίπολη (Πύργο — Λούβρο — Λουτρά Ηραίας - Λαγκάδια — Βυτίνα — Τρίπολη ) είναι η Εθνική Οδός GR-EO-74 & συνδέει τον Πύργο με την Αρχαία Ολυμπία και την Τρίπολη με τον αυτοκινητόδρομο GR-7 (Αυτοκινητόδρομος Μορέας),συνολικού μήκους  141 χιλ., που βρίσκεται σε μια πορεία αργής κατασκευαστικής εξέλιξης .
Η αργή  κατασκευαστικής εξέλιξη  (38 χρόνια )είναι  τέτοια που τα ολοκληρωμένα τμήματα «Τέλος της παράκαμψης Λαγκαδίων – Τρίπολη» και «Πύργος -  τέλος Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας» χρήζουν αποφασιστικής και άμεσης βελτίωσης και συντήρησης.
Θα είναι κάθετος άξονας τόσο στην Ανατολική Οδό Πελοποννήσου (Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα) όσο και της Ολυμπίας Οδού (Κόρινθος- Πάτρα-Πύργος- Καλαμάτα). Το μήκος του είναι 14ι χιλιόμετρα με εκτιμώμενο κόστος αποπεράτωσης  τα 272.000.000 ευρώ, για το εναπομείναν τμήμα «Τέλος Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας» έως και το «Τέλος της παράκαμψης Λαγκαδίων» .
Έχει  καταταχθεί στο δευτερεύον εθνικό δίκτυο και έχει ενταχθεί στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο όπως  κυρωθεί με τον Κανονισμό 1315/2013 της EE

Η συνολική διαδρομή,  η χάραξη του εναπομείναντος κατασκευαστικά τμήματος και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του

Η Εθνική Οδός Πύργου - Τρίπολης ξεκινά από τα δυτικά και διασχίζοντας το κεντρικό τμήμα της Πελοποννήσου κατευθύνεται προς τα ανατολικά, περνώντας από λόφους στην περιοχή της Αρχαίας Ολυμπίας την οποία και παρακάμπτει, τη Λιναριά, το Λούβρο και το Βασιλάκι, την πολύ στενή γέφυρα του Ερύμανθου, όπου και το όριο του νομού Ηλείας με την Αρκαδία, και στη συνέχεια περνά από το Λιβαδάκι, τη Νέα Δάφνη, το Δωδεκάμετρο, το Τουμπίτσι, το Καλιάνι, το Σταυροδρόμι, το Λευκοχώρι, τα Λαγκάδια, το Καλονέρι, την Καρκαλού, τη Βυτίνα που παρακάμπτει, τη Βλαχέρνα, το Λεβίδι και την Κάψα, για να καταλήξει στην Τρίπολη, στη διασταύρωση με τον διεθνή αυτοκινητόδρομο Έψιλον 55 που ενώνεται στο σημείο εκείνο με τον GR-37 (προς Σπάρτη, Γύθειο και Αρεόπολη).

Η χάραξη του εναπομείναντος κατασκευαστικά τμήματος «Τέλος Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας» έως και το «Τέλος της παράκαμψης Λαγκαδίων» , κινείται στη βόρεια πλευρά της κοιλάδας του Αλφειού, γεφυρώνει τον ποταμό Ερύμανθο και στη συνέχεια στρέφεται προς βόρεια - βορειοανατολικά στη δυτική πλευρά της κοιλάδας του Λάδωνα, σε σημαντική απόσταση από την κοίτη του.
Από το Λούβρο μέχρι τον ποταμό Ερύμανθο η χάραξη κινείται στην κοιλάδα του Αλφειού με μικρές λοφώδεις εξάρσεις και τον ποταμό να είναι το κυρίαρχο μορφολογικό στοιχείο.
Από τον ποταμό Ερύμανθο μέχρι τον κόμβο Τριποταμιάς η χάραξη κινείται νότια των οικισμών Τριποταμιάς και Καπελίτσας.
Ακολούθως η χάραξη αναπτύσσεται κατά μήκος της δυτικής πλευράς της κοιλάδας του Λάδωνα ποταμού και ακολουθεί γενικά παράλληλη πορεία με την κοίτη του ποταμού.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τμήματος είναι :
Ταχύτητα μελέτης Ve:90 χλμ./ώρα
Κατηγορία  οδού / χαρακτηρισμός: Α II / οδός μεταξύ νομών
Επιτρεπόμενο είδος οχημάτων: Οχήματα παντός είδους
Τύπος κόμβων: Ισόπεδοι
Χαρακτηριστικά επιφάνειας κυκλοφορίας: Ενιαίο οδόστρωμα με μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση

Ισόπεδοι Κόμβοι τρεις(3): Άσπρων Σπιτιών, Τριποταμιάς,  Ηραίας.
Παρακάμψεις δύο(2):  Σταυροδρομίου , Λαγκαδιών
Το έργο  θα περιλαμβάνει και οκτώ (8) Κάτω Διαβάσεις,  τρεις (3) Άνω Διαβάσεις, οκτώ (8)  Γέφυρες (με σημαντικότερες την Γέφυρα Αλφειού 1198 m και του  Ερύμανθου 670 m), τεσσερα(4) Σκέπαστρα - Cut & Cover και δύο (2) Σήραγγες
Το έργο  θα περιλαμβάνει και δυο παρακάμψεις: 1. Παράκαμψη Σταυροδρομίου  2. Παράκαμψη Λαγκαδιών (προτιμήθηκε η ευρεία λόγω κόστους)
Στον άξονα «Πύργος — Λούβρο — Λουτρά Ηραίας - Λαγκάδια — Βυτίνα — Τρίπολη». πέραν του υποτμήματος Πύργος - Αρχ. Ολυμπία — Λούβρο που έχει υλοποιηθεί, έχουν ολοκληρωθεί και οι μελέτες στα υποτμήματα Λούβρο - Τριποταμιά - Λουτρά Ηραίας (μήκους 14 χλμ.), Παράκαμψη Σταυροδρομίου (μήκους 1,5 χλμ.), και Ευρείας Παράκαμψης Λαγκαδιών (μήκους νέας χάραξης 20 χλμ.), συνολικού εκτιμώμενου κόστους 137,17 και 120 εκατ. ευρώ αντίστοιχα.
Το έργο είναι σχεδόν πλήρως έτοιμο μελετητικά(αναλυτικά στις σημειώσεις στο τέλος του κειμένου) .

Η ιστορία

Η διάνοιξη της οδού Πύργου - Τρίπολης άρχισε από το ανατολικό τμήμα της, στα μέσα του 20ού αιώνα.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ως μέρος του ανασχεδιασμού των αυτοκινητοδρόμων και της προσπάθειας αποσυμφόρησης της κυκλοφορίας, διαπλατύνθηκε η οδός από τον Πύργο μέχρι την Αρχαία Ολυμπία.
Ο δρόμος διαπλατύνθηκε επίσης από τα Λαγκάδια προς την Τρίπολη, με μοναδική παράκαμψη αυτή της Βυτίνας. Επίσης, το 1999, τμήματα του αυτοκινητοδρόμου μεταξύ των Λαγκαδιών και της Αρχαίας Ολυμπίας, διαπλατύνθηκαν σε μήκος μικρότερο του ενός χιλιομέτρου.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1990 έγιναν τα σχέδια για την παράκαμψη της Αρχαίας Ολυμπίας.
Η κατασκευή της ξεκίνησε το 2002 και ολοκληρώθηκε το 2004 ενώ το κόστος ήταν περίπου 45.000.000 ευρώ.
Εδώ ο αυτοκινητόδρομος παρακάμπτει την Αρχαία Ολυμπία για 20 περίπου χιλιόμετρα.

Τα  τμήματα του άξονα «Εθνική Οδός Πύργου-Τρίπολης»

Τα τμήματα του άξονα της Εθνική Οδός Πύργου-Τρίπολης είναι :

Α. Το τμήμα Πύργος - Αρχαία Ολυμπία - Λιναριά - Λούβρο - Κόμβος Άσπρων Σπιτιών, συνολικού μήκους 35,3 χιλιομέτρων και που είναι αναλυτικά:
-              Πύργος - αρχή Παράκαμψης Αρχαίας Ολυμπίας: υφιστάμενη (απαιτείται όμως βελτίωση), μήκους 14,9 χιλιομέτρων
-              Παράκαμψη Αρχαίας Ολυμπίας: υφιστάμενη (απαιτείται όμως συντήρηση), μήκους 9 χιλιομέτρων
-              Τμήμα Λιναριά - Λούβρο: που παραμένει ανολοκλήρωτο η κατασκευή του, μήκους 3,7 χιλιομέτρων
-              Λούβρο - Κόμβος Άσπρων Σπιτιών, μήκους 7,7 χιλιομέτρων
Β. Το τμήμα Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Κόμβος Ηραίας -        Σταυροδρόμι - Λαγκάδια - Βυτίνα - Λεβίδι - Αγ. Μηνάς - Τρίπολη, συνολικού μήκους 104,4 χιλιομέτρων και που είναι αναλυτικά:
-              Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Κόμβος Ηραίας: μήκους 8,1 χιλιομέτρων
-              Κόμβος Ηραίας - αρχή Παράκαμψης Λαγκαδιών: υφιστάμενη, μήκους 19,6 χιλιομέτρων
-              Παράκαμψη Λαγκαδιών, Ευρεία :μήκους νέας χάραξης 20 χλμ.
-              Τέλος Παράκαμψης Λαγκαδιών - Τρίπολη: υφισταμένη, μήκους 66,3 χιλιομέτρων

Ο εκσυγχρονισμός καθώς και η συνεχής βελτίωση της Εθνικής Οδού Πύργου - Τρίπολης, που αποτελεί τον κύριο οδικό άξονα που συνδέει τις ηπειρωτικές περιοχές της Πελοποννήσου με τα δυτικά παράλιά της και τους σημαντικούς τουριστικούς πόλους της περιοχής μας, όπως προανέφερα, ως μιας σύγχρονης οδού ταχείας κυκλοφορίας, με ισόπεδες ή ανισόπεδες διασταυρώσεις, βασισμένης στο δίπτυχο ασφάλεια και ταχύτητα, θα συμβάλλει στην ανάπτυξη των μεταφορών, του εμπορίου και του τουρισμού καθώς και στην οικονομική ανάπτυξη   συνολικά της ενδοχώρας της Πελοποννήσου.

Η εναλλακτική  λύση. Ο οδικός  άξονα Πύργος-Αρχ. Ολυμπία-Λούβρο-Μεγαλόπολη –Τρίπολη (χάραξη μέσω Καρύταινας-Ανδρίτσαινας)


Έχει αναδειχθεί η πρόταση για την δημιουργία ενός διαμπερούς οδικού άξονα που θα συνδέει την Αρχαία Ολυμπία με την Μεγαλόπολη  ( Κόμβος Άσπρων Σπιτιών -Γέφυρα  Σέκουλα-Καρύταινα –Μεγαλόπολη- Τρίπολη 80,4 km ) με κύρια επιχειρήματα ότι είναι πιο εύκολη κατασκευή του, αφού στο σύνολό της διασχίζει πεδινές περιοχές και δεν υπάρχουν ορεινοί όγκοι που δημιουργούν δυσκολίες στην χάραξη και κατασκευή και συντομεύει την διαδρομή κατά 24 χιλιόμετρα και που είναι αναλυτικά:
-        Κόμβος Άσπρων Σπιτιών - Νέα Γέφυρα Αλφειού - Γέφυρα Σέκουλα: υφιστάμενη, μήκους 11,6 χιλιομέτρων (απαιτείται όπως προαναφέρθηκε η κατασκευή 7,7χιλ. του τμήματος Λούβρου –Άσπρων Σπιτιών)
-        Γέφυρα Σέκουλα – Ανδρίτσαινα- Καρύταινα - Κόμβος Μεγαλόπολης: απαιτείται νέα μελέτη, μήκους 40,9 χιλιομέτρων (μέρος του τμήματος  αυτού ακολουθεί τον υφιστάμενο παραποτάμιο δρόμο εντός του Ν. Ηλείας).
-        Κόμβος Μεγαλόπολης - Κόμβος Τρίπολης: υπό κατασκευή και υφιστάμενη, μήκους 26,1 χιλιομέτρων ( έχουν κατασκευαστεί 15 χιλ. αυτοκινητοδρόμου).
-        Κόμβος Τρίπολης - Τρίπολη: υφιστάμενη, μήκους 1,8 χιλιομέτρων

Η υφιστάμενη οδός Μεγαλόπολης - Ανδρίτσαινας μήκους 44 χλμ. περίπου και διατομής 8-10 μ. ακολουθεί την νοτιοδυτική όχθη του Αλφειού ποταμού και καταλήγει στην Καρύταινα (Μεγαλόπολη — Καρύταινα 16,5 χλμ..).
Εν συνεχεία ακολουθώντας το έντονο ορεινό ανάγλυφο της απόκρυμνης νοτιοδυτικής όχθης του Αλφειού και καταλήγει στην Ανδρίτσαινα (Καρύταινα - Ανδρίτσαινα 27,5 χλμ.).

Με δεδομένο ότι η κατασκευή αυτού του δρόμου είναι  ωφέλιμη για τον τόπο έπρεπε  να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή αυτή η προοπτική.
Αλλά …
Ενώ είχε συνταχθεί φάκελος έργου από το  2008 με  εγκριθέντα προϋπολογισμό (2008ΣΜ07100010) 5.000.000 € για το τμήμα «Γέφυρα Σέκουλα –Καρύταινα –Μεγαλόπολη» μήκους 40,9 χιλ.,  δεν προκηρύχθηκε η μελέτη και απεντάχθη στις 05/09/2014, λόγω οικονομικής κρίσης και μνημονίου (διεγράφη στο πλαίσιο της αναμόρφωσης των προτεραιοτήτων ).
Και … βεβαίως κανείς από την Ηλεία, την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας  και Πελοποννήσου, δεν μίλησε, δεν διαμαρτυρήθηκε και δεν διεκδίκησε να συμπεριληφθεί σε επόμενα Προγράμματα των ετών 2015 και 2016. Για το 2017, ίδωμεν …
Όμως το ζήτημα δυσκολεύει  διότι  η αρμόδια υπηρεσία «Διεύθυνση  Οδικών Υποδομών»  του υπουργείου εκτιμά ότι «Η βελτίωση της υφιστάμενης οδού με ταυτόχρονη ελάττωση του μήκους της, ευθυγραμμίζοντας τις στροφές κατά το μεγαλύτερο μέρος τους, ή και διαπλατύνοντας το οδόστρωμα κρίνεται τεχνοοικονομικά πολύ δύσκολη και ασύμφορη».

Το ευτράπελο της υπόθεσης είναι πως ο βουλευτής  Ηλείας του κόμματος  «Νέα Δημοκρατία» κ. Κ.  Τζαβάρας εγκάλεσε  με ερώτηση του στην Βουλή (7564/09.08.2016) τον Υπουργό Υποδομών και Δικτύων κ.  Σπρίτζη  για μελέτη που  διεγράφη από την κυβέρνηση  συνεργασίας ΝΔ-ΠΑΣΟΚ και στην στη οποία ήταν υπουργός για ένα διάστημα !!!!

Η οδός …  για την οδικό   άξονας Τρίπολη-  Αρχαία Ολυμπία-Πύργος

Ο κίνδυνος για την οριστική αναβολή και ματαίωση αυτού του τόσου αναγκαίου έργου για την Ηλεία, είναι παραπάνω από ορατός.
Είναι δεδομένος!
Τα δεδομένα και οι αιτίες αναλύθηκαν.
Έχουν να κάνουν κυρίως με σκοπιμότητες  και σχεδιασμούς σε βάρος της Ηλείας κυρίως από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την απουσία διεκδίκησης από τους φορείς  και του Δήμους της Ηλείας (κυρίως της αρχαίας Ολυμπίας, Πύργου και Κρέστενας -Ανδρίτσαινας).
Φωτεινές εξαιρέσεις τα αιτήματα του Επιμελητήριου Ηλείας και η Ημερίδα που διοργάνωσε  η Νομαρχία Ηλείας για το θέμα αυτό στις  27/08/2010 στη Ολυμπία.
Η κοινή  και αποφασιστική δράση όλων των πολιτικών, αυτοδιοικητικών και οικονομικών δυνάμεων και των πολιτών του νομού μας  είναι εκ των ων ουκ άνευ, εφόσον αν δεν θέλουμε στο μέλλον  να μιλάμε για μια ακόμη ευκαιρία..
Η διεκδίκηση πρέπει να αφορά πρωταρχικά  τον «Οδικό  άξονας Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχαία Ολυμπία-Πύργος»   και δευτερευόντως αλλά και παράλληλα   να ενταχθεί και προκηρυχτεί η μελέτη για τη χάραξη μέσω Ανδρίτσαινας- Καρύταινας-Μεγαλόπολης . 
Τουλάχιστον το 2018 να βρεθούμε εκεί που είμαστε το 2007…

Με  στόχο το έργο να ολοκληρωθεί  το 2025,
45 χρόνια από την έναρξη κατασκευές του, το μακρινό 1980.

Ηλεία ο νομός που όλα γίνονται με καθυστέρηση ή δεν γίνονται καθόλου…


Σημειώσεις:
1.
Σε απάντηση  του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στις 10.05.2015  στην ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ  Έφης Γεωργοπούλου – Σαλτάρη υπάρχει η εξής πληροφόρηση :
«Στον οδικό άξονα «Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχ. Ολυμπία – Πύργος», που ανήκει και στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο, έχουν βελτιωθεί τα περισσότερα οδικά τμήματά του, ενώ βρίσκονται υπό εξέλιξη 2 συμβάσεις μελετών που αφορούν στα υποτμήματα και χρηματοδοτούνται πλέον από τη ΣΑΜ071 (Εθνικοί Πόροι), ενάριθμο έργο: 2014ΣΜ0710005.
Α) ΜΕΛΕΤΗ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΤΡΙΠΟΛΗ – ΒΥΤΙΝΑ – ΑΡΧ. ΟΛΥΜΠΙΑ ΤΜΗΜΑΤΑ: α) ΛΟΥΒΡΟ – ΤΡΙΠΟΛΗ – ΤΡΙΠΟΤΑΜΙΑ – ΚΟΜΒΟΣ ΗΡΑΙΑΣ (16 χλμ.) και β) ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙΟΥ (1,5χλμ.)
Προϋπολογισμός Μελετών: 1.643.284 € (και επιπλέον 734.401 € για γεωτεχνικές έρευνες στα πλαίσια παράλληλης σύμβασης)
Σύμβαση: 28-8-2007
Όσον  αφορά το υποτμήμα (α) μέχρι σήμερα:
Έχουν εγκριθεί όλες οι απαιτούμενες τεχνικές μελέτες ( οδοποιίας, περιβαλλοντικές, υδραυλικών, προμελέτες τεχνικών, κτηματολόγιο κλπ.). Σε ότι αφορά τη Μ.Π.Ε., έχει εγκριθεί στο πλαίσιο  παλαιότερης σύμβασης και ανανεώθηκε μέχρι το τέλος του 2025. Η τυπική διατομή έχει καθοριστεί στα 11,0μ.
Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής για το  (α) υποτμήμα  είναι -134εκ. € με ΓΕ, ΟΕ, ΦΠΑ, απαλλοτριώσεις (-10%) και αρχαιολογία – μετατοπίσεις (-5%).
 Όσον  αφορά το υποτμήμα (β) Παράκαμψης Σταυροδρομίου μέχρι σήμερα:
Έχει εγκριθεί το σύνολο του αντικειμένου των μελετών, εκτός του κτηματολογίου (που έχει υποβληθεί και εκκρεμεί προς έγκριση). Η τυπική διατομή έχει καθοριστεί στα 11,0μ.
Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής για το (β) υποτμήμα  είναι  -17 εκ. € με ΓΕ, ΟΕ, ΦΠΑ, απαλλοτριώσεις (- 10%) αι αρχαιολογία – μετατοπίσεις ΟΚΩ κλπ. 9-5%).

Β) ΜΕΛΕΤΗ ΟΔΙΚΟΥ  ΑΞΟΝΑ ΤΡΙΠΟΛΗ – ΒΥΤΙΝΑ – ΑΡΧ. ΟΛΥΜΠΙΑ: ΤΜΗΜΑ ΠΑΡΑΚΑΜΨΗ ΛΑΓΚΑΔΙΩΝ» (συνολικό μήκος: ~ 20 χλμ.)
Προϋπολογισμός: Αρχικός: 2.286.242 € (και επιπλέον 840.213 € για γεωτεχνικές έρευνες στα πλαίσια παράλληλης σύμβασης)
Σύμβαση: 26-6-2009
Συγκριτικός Πίνακας (εγκεκριμένος-3/8/2015): 2.352.751 €
Αρχικά, υποβλήθηκαν λύσεις που προέβλεπαν τη διέλευση από τον οικισμό των Λαγκαδίων με σήραγγα L~1.100 μ. Στη συνέχεια, μετά από οδηγίες της Υπηρεσίας, εξετάστηκε εναλλακτική λύση βόρεια του οικισμού Λαγκαδίων (Ευρεία Παράκαμψη Λαγκαδίων).
Η νέα χάραξη απομακρύνεται από τον παραδοσιακό οικισμό Λαγκαδίων. Το μήκος της είναι περίπου 20 χλμ αντί 13 χλμ των αρχικά προτεινόμενων λύσεων, το δε κόστος της ανέρχεται στο ήμισυ των αρχικών λόγω του περιορισμού του πλήθους και του μεγέθους των τεχνικών έργων. Η τυπική διατομή καθορίστηκε σε πλάτος 8 μ., με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση πλάτους 3,75 μ.
Έχουν εγκριθεί:
·         Το 1ο στάδιο μελετών (προωθημένη αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας, προκαταρκτική μελέτη κόμβων, αναγνωριστική γεωλογική μελέτη, Π.Π.Ε.).
·         Το 2ο στάδιο μελετών (Προμελέτη Οδικών έργων, Οριστική Γεωλογική Μελέτη, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων).
·         Η προμελέτη των τεχνικών έργων, οι αξιολογήσεις γεωτεχνικών ερευνών και οι γεωτεχνικές μελέτες.
·         Εκκρεμεί για έγκριση το ακόλουθο τεχνικό αντικείμενο (που έχει ήδη υποβληθεί): Η Οριστική Μελέτη Οδοποιίας και Υδραυλικών (που εκτιμάται ότι θα εγκριθούν εντός του Απριλίου 2017) καθώς και το κτηματολόγιο.
Το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής για το υπόψη τμήμα είναι ~120 εκ. € με ΓΕ, ΟΕ, ΦΠΑ, απαλλοτριώσεις (~10%) και αρχαιολογία-μετατοπίσεις ΟΚΩ κ.λπ. (~5%).
2.         Επιπλέον η Υπηρεσία μας συντάσσει στην παρούσα φάση Τεχνικό Δελτίο Έργου, με σκοπό την ένταξη στο ΠΔΕ και των υπολειπομένων μελετών για τα προαναφερθέντα τμήματα του οδικού άξονα Τρίπολη – Βυτίνα – Αρχ. Ολυμπία τα οποία δεν περιλαμβάνονταν στο συμβατικό αντικείμενο των τρεχουσών συμβάσεων.
α) Για τα υποτμήματα: Λούβρο-Τριποταμιά-Κόμβος Ηραίας και Παράκαμψης Σταυροδρομίου
Απαιτείται η σύνταξη των οριστικών μελετών των τεχνικών έργων, της μελέτης σήμανσης-ασφάλισης και των μελετών Η/Μ μέσω νέας ανάθεσης, προεκτιμώμενης  δαπάνης (προ εκπτώσεων) 1.350.000 με ΦΠΑ.
β) Για το τμήμα: Παράκαμψη Λαγκαδίων
Απαιτείται η σύνταξη των οριστικών μελετών των τεχνικών έργων και της μελέτης σήμανσης-ασφάλισης μέσω νέας ανάθεσης, προεκτιμώμενης δαπάνης (προ εκπτώσεων) 1.240.000 με ΦΠΑ.
Με τη σύνταξη των πιο πάνω μελετών θα υπάρξει πλήρης ωριμότητα για την υλοποίηση των έργων.»
Όσον αφορά το οδικό τμήμα «Λιναριά – Λούβρο» το Υπουργείο Υποδομών δηλώνει αναρμόδιο καθώς το εν λόγω τμήμα κατασκευάστηκε από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας / ΔΕΚΕ Πατρών (νυν Δ/νση Τεχνικών ‘Εργων Περιφ. Δυτ. Ελλάδας).»

2.
Σύμφωνα με ενημέρωση του  αντιπεριφερειάρχη  Γιώρ. Γεωργιόπουλου μετά την  συνάντηση με τον Γ.Γ. Υποδομών κ. Δέδε στα τέλη Απριλίου του 2017 για την  ολοκλήρωση της μελέτης του δρόμου Πύργος – Ολυμπία – Βυτίνα – Τρίπολη  η υπηρεσία μελετών του υπουργείου υποδομών έχει στείλει προς τον υπουργό αίτημα για χρηματοδότηση - πίστωση μία μελέτης ποσό 1.3 εκατ. ευρώ, προκειμένου να εκπονηθούν οι οριστικές τεχνικές μελέτες, οι μελέτες ηλεκτροφωτισμού, σήμανσης και ασφάλισης του τμήματος από τα λουτρά της Ηραίας έως το Λούβρο, μέρος του οποίου από το Λούβρο έως τον Ερύμανθο αφορά την Ηλεία.

1 σχόλιο: