Πέμπτη, 18 Ιουλίου 2019

Συγκρίσεις και προσεγγίσεις ανάπτυξης για την Ηλεία…


Συγκρίσεις και προσεγγίσεις ανάπτυξης για την Ηλεία…

Ένα  πολύ ενδιαφέρον άρθρο του φίλου Θέμη Μαντά «Προβληματισμοί και πραγματικότητες/Με την ευκαιρία του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Εφήβων – Νεανίδων»,

ένα σχόλιο δικό μου: «Πόσο μακριά είναι ο τόπος μας   και πόσο πίσω είμαστε από όλα αυτά που έπρεπε να είχαν τελεστεί στον Πύργο, στην Ηλεία, στην Αρχαία Ολυμπία-κυρίως-, στην Ήλιδα… αλλά οι διαχειριστές της τύχης της  Ηλείας (οι πολιτικοί) ήταν και είναι βαθιά χωμένοι στις καρέκλες τους και την πολιτική μακροημέρευση τους και στο «πέρα βρέχει» και βόλεμα τους (οι πολίτες-όχι όλοι)

και ένα ερώτημα: «Δεν πρέπει να αλλάξουμε-να το πάρουμε αλλιώς- να πάψουμε να βυθιζόμαστε, να αντιδράσουμε, να αξιοποιήσουμε- ανταποκριθούμε προοδευτικά και δημιουργικά σε αυτό που ο τόπος μας, η Ηλεία  μας προσφέρει απλόχερα και πλούσια και η ιστορία και το παρελθόν μας, μας κληροδότησε ? »

Το άρθρο του Θέμη Μαντά»:

«Προβληματισμοί και πραγματικότητες
Με την ευκαιρία του Ευρωπαϊκού Πρωταθλήματος Εφήβων - Νεανίδων

 Του Θέμη Μαντά
Ξεκινά το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα κλασικού αθλητισμού U-20  στο Borås της Σουηδίας και μ’ αυτή την αφορμή σκέφτομαι γιατί μετά από το 339 μ.Χ - δε διεξάγονται αγώνες  στην περιοχή που τους γέννησε με εξαίρεση το 2004 που έφεραν το αγώνισμα της σφαιροβολίας

 Γιατί η 66.000 κατοίκων πόλη της Σουηδίας, που διαθέτει ένα λειτουργικό
σταδιάκι   συγκεντρώνει τα αθλητικά νιάτα της Ευρώπης; Τι είναι αυτό, πέραν του μικρού σταδίου των 9 διαδρομών και του βοηθητικού χώρου που εμποδίζει την περιοχή μας να φιλοξενήσει αγώνες τέτοιου βεληνεκούς;

Μήπως τα όνειρα  …αεροδρόμια, τα σχέδια …αυτοκινητόδρομοι, τα φουτουριστικά λιμάνια, τα ρομποτικά νοσοκομεία, τα ολιγοθέσια σχολεία της εξατομικευμένης διδασκαλίας των αναλυτικών προγραμμάτων, τα αστυνομικά τμήματα των δορυφορικών συστημάτων, η παγκόσμια πρωτοτυπία δύο δικαστηρίων σε ένα νομό ή  οι επί σαράντα χρόνια διορισμοί και το βόλεμα; 

Τα πλεονεκτήματα της Ολυμπίας, της θάλασσας, του πράσινου, της Φολόης, του Αλφειού, του Κάστρου, της ηλιοφάνειας, της γαστρονομίας, της εύφορης γης, της μυθολογίας και του πολιτισμού που ανέπτυξε στο παρελθόν ο τόπος, κρατιούνται  γερά στα μπράτσα του ατομισμού και των μικροσυμφερόντων.

Ο Μύθος ανάπτυξη της Ηλείας δε θα επιτευχθεί ποτέ και λόγω νοοτροπίας. Όλοι τρέχουν και αγωνίζονται όπως ο Αλέξης Αργυρόπουλος και η Μαργαρίτα Τσουκαλά καλή ώρα στο φιλόξενο σταδιάκι του Borås της Σουηδίας και εμείς περπατάμε …κάνοντας δηλώσεις.

Η πόλη που διεξάγονται οι αγώνες ιδρύθηκε το 1621 κάηκε τέσσερις φορές: το 1681, το 1727, το 1822 και το 1827. Οι κάτοικοι με ομαδικότητα -στην πρώιμη ιστορία τους  ήταν κτηνοτρόφοι, δεν μελέτησαν φιλοσοφία και δεν ήταν αυτοί που σκέφτηκαν την αθλητική ιδέα- δημιούργησαν πανίσχυρο ανθρωποκεντρικό  πυρήνα  χτίζοντας εκ νέου την πόλη τους, το Borås. 

Είναι γνωστό τι έγινε εδώ μετά το σεισμό του 1993 και τις πυρκαγιές του 2007 που πολλοί έτρεχαν  να πάρουν το πεντοχίλιαρο και αντί κατωγιού διεκδικούσαν χρήματα για παλάτι. Και το Borås -για όσους βιάζονται- έχει τα προβλήματά του.
Η αστυνομία στη Σουηδία το 2017  τοποθετούσε τις περιφέρειές του Norrby, Hässleholmen και Hulta στη σοβαρότερη κατηγορία αστικών περιοχών με υψηλά ποσοστά εγκληματικότητας, αλλά και με  ένα δικαστήριο λύνει άμεσα  παρανομίες και παραβάσεις.
Όπως  και το Νοσοκομείο της πόλης λύνει όλα τα προβλήματα υγείας, ελάχιστοι πάνε στο Γκέντεμποργκ ή στο Καρολίνσκα στη Στοκχόλμη…

Στο Borås είναι και έδρα της Ericsson με το μεγάλο εργοστάσιο κατασκευής  ραδιοφώνων μικροκυμάτων Mini-Link. Εκεί η εταιρεία λιανικής πώλησης ειδών ένδυσης H & M έχει το παγκόσμιο ηλεκτρονικό της γραφείο. Εταιρείες που ειδικεύονται στην εφοδιαστική και όλες οι εταιρείες του Borås συνεργάζονται στενά με το Πανεπιστήμιο  και το μεγαλύτερο Τεχνικό Ινστιτούτο Τεχνικής Έρευνας της Σουηδίας.

Είναι μία πόλη που δεν στηρίζει την οικονομία της στις ενοικιαζόμενες γκαρσονιέρες των  σπουδαστών και οι αιρετοί κινούνται με τα  μέσα μεταφοράς. Είναι μία πόλη που η εταιρεία  SP διεξάγει δοκιμές και έρευνες για την προώθηση της ασφάλειας των καταναλωτών. Είναι μια πόλη που έχει σιδηρόδρομο από το 1896 – όπως είχε και η Ηλεία - και συνδέεται με το Γκέντεμποργκ 5 φορές τη μέρα.

Μέσα σε 400 χρόνια ζωής του, το Borås έχει κάνει μεγάλες προόδους και αυτό στηρίζεται στη σχεσιοδυναμική πολιτικών και πολιτών με όσα προβλήματα υπάρχουν.

«Δυστυχώς» δεν είναι μία πόλη με ιστορία 2.500 ετών, δεν είναι η πόλη που διέδωσε τον αθλητισμό αλλά είναι πόλη αθλητική και το δείχνει.
Είναι μια πόλη που οι κάτοικοί της υιοθέτησαν τις διαχρονικές αξίες του αρχαιοελληνικού πολιτισμού, μελέτησαν τον Επιτάφιο του Περικλή και εφάρμοσαν στην καθημερινότητά τους αυτά που έγραψαν οι δικοί μας πρόγονοι για να διδαχτούμε οι νεότεροι. Αντίθετα εμείς αυτές τις αξίες τις διδάσκουμε στους άλλους .
Στο Borås και σε πολλά Borås  δεν ισχύει και τόσο το «διαίρει και βασίλευε» και να «ψοφήσει …η γίδα του γείτονα». Δεν ισχύει η νοοτροπία «ξέρεις ρε ποιος είμαι εγώ;». Εκεί δεν σμιλεύουν προτομές  στήνουν «Ζάνες» όταν πρέπει γι αυτό και προχωρά η κοινωνία τους.»
Πηγή του άρθρου : ilialive.gr

1 σχόλιο:

  1. Τιμή μου Μαρίνη που ασχολήθηκες με το άρθρο
    Σ' ευχαριστώ
    ΘΕ.ΜΑ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή