Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023

Ανασυγκρότηση της Ηλείας- Ηλεία 2030… και …πράσινα άλογα …με λόγο προεκλογικό και παίγνιο

 Ανασυγκρότηση της Ηλείας- Ηλεία 2030… και …πράσινα άλογα …με λόγο προεκλογικό και παίγνιο ... 


Παραδόθηκε η φέρουσα πομπώδη τίτλο «Ολιστική Αναπτυξιακή Μελέτη Για Την Ανασυγκρότηση Της Ηλείας», από την «διαΝΕΟσις» στην κυβέρνηση και σε κάποιον άνευ ουσιαστικά αρμοδιοτήτων Υφυπουργό την οποία, όποιος έχει το κουράγιο και την διάθεση να διαβάσει τις 162 σελίδες της, θα διαπιστώσει εύκολα πως εκτός από το ότι αποτελεί επανάληψη παλαιότερων διαπιστωτικών γενικεύσεων (στο Α΄ μέρος της μελέτης «Ηλεία 2030: Ανασυγκρότηση με επίκεντρο την Αρχαία Ολυμπία/Ανάλυση Υφιστάμενης Κατάστασης» κα ότι πρόκειται για μελέτη που είναι ελλιπής, απουσιάζει στην δομή της η εσωτερική ενοποιητική αναπτυξιακή πνοή, είναι αποσπασματική, είναι «φουσκωμένη» προϋπολογιστικά, δεν έχει εντοπισμένες χρηματοδοτικές πηγές, είναι συντεταγμένη με την κυβερνητική πολιτική, αποτελεί προεκλογικό πυροτέχνημα και σε αρκετά μέρη της είναι εχθρική προς την Ηλεία..

Η μελέτη που προβλήθηκε από όλα τα φίλια προς την κυβέρνηση μέσα ενημέρωσης έχει ανήκεστη βλάβη διότι …
Στο μελετητικό-αναπτυξιακό μέρος είναι ελλιπής
  • ως προ τα βασικά/κύρια στοιχεία, μη αντιμετωπίζουσα τις πραγματικές προκλήσεις και ανάγκες της Ηλείας και πέρα από κάποιες έχουν επισημανθεί πολλάκις,
  • είναι μια μελέτη επιφανειακή και εκ του μακρόθεν συνταγμένη από τινές που δεν γνωρίζουν την Ηλεία και κυρίως δεν την αγαπούν
Στα έργα και δράσεις που προβλέπονται
  • απουσιάζουν ισχυρές και εμβληματικές απαιτήσεις της Ηλείας, όπως η ίδρυση Πανεπιστημιακών Σχολών/ΑΕΙ (εμμένει στην αμερικάνικη Γεωργική Σχολή, η αξιοποίηση του συνόλου των Ιαματικών Πηγών (Κυλλήνης, Καϊάφα, Κουνουπελίου-Υρµίνης κλπ.) που είτε παραλείπονται είτε χρηματοδοτούνται με αστεία ποσά, δεν υπάρχει πρόβλεψη για αναγκαίους οδικούς άξονες (παραλιακός, παραποτάμιος, οριζόντιοι και κάθετοι δρόμοι κλπ.) και γεφυρών,
  • δεν προβλέπει την αξιοποίηση, προστασία και ανάδειξη των περιοχών φυσικού κάλλους (Καϊάφα, Φολόης, Κοτύχι-Στροφυλιά, Αλφειός, Πηνειός, Λίμνη Πηνειού, Ερύμανθος, κλπ.), ειδικά μέτρα για ενίσχυση του χειμερινού τουρισμού, κίνητρα για ανάδειξη και αποκατάσταση των πανέμορφων οικισμών και χωριών ( Ανδρίτσαινα, Λαμπεία, Φιγαλία, τα ορεινά χωριά..), δεν αντιμετωπίζει την ανάγκη συντήρησης των φραγμάτων (Πηνειού και Αλφειού), τον εκσυγχρονισμό του συνολικού αρδευτικού δικτύου, την αντιμετώπιση ισχυρών περιβαλλοντικών προβλημάτων (νιτρορύπανση, πλαστικά-νάιλον, κλπ.),
  • παραβλέπει
     πολλές αρχαιότητες, την δημιουργία αρχαιολογικού πάρκου και στις εμβληματικές (Ολυμπία, Ήλιδα, Επικούριος, Χλεμούτσι) η χρηματοδότηση των ανασκαφών ανεπαρκής,
  • ανεπαρκής είναι η χρηματοδότηση των Λιμανιών,
  • δεν προβλέπει κατασκευή νέων σχολικών μονάδων Α΄& Β΄ εκπαίδευσης (τα ΑΕΙ έχουν εξοβελιστεί ..), το αναγκαίο επαναπλημμυρισμό και αξιοποίησης της αποξηρανθείσας λίμνης Μουριάς (μόνο χρηματοδοτείται με 100.000 € η διερεύνηση της δυνατότητας..)
  • προβλέπει την «Αξιοποίηση Διαθέσιμης έκτασης 50.000 στρεμμάτων στο οροπέδιο της Φολόης για καλλιέργειες», χωρίς να προβλέπει αρδευτικό έργο και κυρίως την υδατική επάρκεια του ποταμού Ερυμάνθου, από που και πως θα συμβεί αυτό χωρίς καταστροφικές περιβαλλοντικές επιδράσεις…
  • στο θέμα της Ενέργειας λαμβάνει εχθρική στάση προς το περιβάλλον,επικροτώντας την εγκατάσταση ανεμογεννητριών στον Ερύμανθο, Αποφεύγει το θέμα της περιβαλλοντικής καταστροφής στο Φράγμα Πηνειού με την εγκατάσταση χιλιάδων φωτοβολταϊκών, ψεύδεται όταν αναγράφει «δίκτυο φυσικού αερίου διαθέτει η πόλη του Πύργου» και δεν προβλέπει την αναγκαιότητα χρηματοδότησης επέκταση του Αγωγού Φυσικού Αερίου στην Ηλεία είτε από Αχαΐα ή Μεγαλόπολη είτε με την αξιοποίηση των υπαρκτών κοιτασμάτων του υπεδάφους της Ηλείας..
  • ενώ προβλέπει θετικές ιδέες και χρηματοδοτήσεις, όπως αυτές για την ανάδειξη της Αρχαίας Ολυμπία, την ενίσχυση του επιχειρηματικού κόσμου, κάποιες είναι μη επαρκείς όπως το Αθλητικό Κέντρο Αρχ. Ολυμπίας (τα 30 εκ. είναι λίγα για κάτι αντίστοιχο της εμβέλειας της), ή η «Ανάδειξη του Πύργου ως πόλη Ολυμπιακής Λογοτεχνίας και Ποίησης» με προϋπ. 100.000 € και η «Διοργάνωση Ολυμπιάδας Τεχνών με 200.000 ευρώ φαντάζουν κοροϊδία …
και όλα αυτά αποδεικνύουν την προχειρότητα της μελέτης (ίσως και την στόχευσης της ..) και του «ατάκτως ερριμμένα»

Στο πολιτικό μέρος
,
  • αποτελεί μια προσπάθεια ενοποίησης- συνολικοποίησης των όποιων (ελάχιστων) έργων εκτελούνται στην Ηλεία (ακόμα και αυτών που έχουν διακοπεί) και
  • των κατά καιρούς προεκλογικών υποσχέσεων και πομπώδους ευτελούς εκλογίκευσης/ωραιοποίησης της εχθρικής αντιμετώπισης της Ηλείας από την κυβέρνηση και ουσιαστικά αποτελεί παραμυθία,
  • ένα fake αφήγημα προς προεκλογική κατανάλωση .. τόσο στις βουλευτικές όσο και στις αυτοδιοικητικές εκλογές ..
  • και μόνο ότι στη πληγείσα Εύβοια τα έργα έχουν ξεκινήσει και στην πολλαπλώς πληγείσα Ηλεία (Πυρκαγιές 2007, 2021, σεισμοί 2008 και επανειλημμένες πλημμύρες) είμαστε στις χάρτινες μελέτες …λέει πολλά…
Στο οικονομικό και προϋπολογιστικό μέρος της είναι απολύτως πρόχειρη, τεχνηέντως μεγεθυσμένη ώστε να φτάσει στο συνολικό 1.868.349.000 ευρώ (των έργων και δράσεων που προβλέπει…εύχεται..),
  • συμπεριλαμβάνοντας έργα που εκτελούνται όπως την «Ολυμπία οδό, Πατρών Πύργου» ή έργα που δεν θα εκτελεστούν (δύο οδικές συνδέσεις με Αρκαδία ύψους 300 εκ.) ή και
  • προϋπολογισμούς έργων που θα εκτελεστούν σε άλλους νομούς (Αχαΐα: αεροδρόμιο Αράξου & Πατρών Πύργου, Μεσσηνία: Πύργος-Τσακώνα, Αρκαδία: οδικές συνδέσεις και μέσω Βυτίνας και μέσω Μεγαλόπολης, ή την 430 Εκ, € απολύτως αβέβαιη ιδιωτική χρηματοδότηση.
Όλα αυτά τα έργα προϋπολογίζονται στην μελέτη
  • Οδικός Άξονας Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα 631.000.000 ευρώ,
  • Οδικός άξονας Α72: Κατάκολο – Πύργος – Αρχαία Ολυμπία – Βυτίνα – Τρίπολη – Μυκήνες 100.000.000 ευρώ
  • Οδικός άξονας Αρχαία Ολυμπία – Ανδρίτσαινα – Επικούριος Απόλλων – Μεγαλόπολη 200.000.000 ευρώ
  • Οδική σύνδεση Αρχαίας Ολυμπίας με το θαλάσσιο μέτωπο 40.000.000 ευρώ
  • Σιδηροδρομικός άξονας Πάτρα – Πύργος – Καλαμάτα 314.000.000 ευρώ
… δηλαδή συνολικού ύψους κοντά στο ένα 1.285.000.000 € ή το 69 % του συνολικού προϋπολογισμού
  • …έργα που δεν θα εκτελεστούν, απλά για να φουσκώσει η μελέτη…
  • Πρόκειται απλώς για απάτη…
Το προγραμματικό και διαχειριστικό μέρος
  • είναι εγκλωβισμένο σε δαιδαλώδεις διαδικασίες επίτροπων, υποεπιτροπών, νέων οργανισμών, εγκρίσεων, μνημονίων, αποφάσεων, ομάδων κλπ. που καθιστούν το όλο εγχείρημα μια γραφειοκρατική χελώνα….
Το χρηματοδοτικό μέρος αβέβαιο και έωλο,
  • αναφέροντας συχνάκις «Πιθανές πηγές χρηματοδότησης προς διερεύνηση», ή
  • παραπέμποντας στο νέο ΕΣΠΑ και το «Ταμείο Ανάκαμψης/Ελλάδα 2.0» που ως προς το σκέλος των μεγάλων έργων αυτά έχουν κατανεμηθεί (και δεν χωρά η Ηλεία) ή
  • στη συμμετοχή Ιδιωτικών Πόρων για έργα υποδομής 430.850.000€ που στα περισσότερα δεν προβλέπεται (πχ. ποιος θα επενδύσει στο δρόμο Πύργο- Τσακώνα ή στις οδικές συνδέσεις και μέσω Βυτίνας και μέσω Μεγαλόπολης που δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα..)
Στην φιλοσοφία της μελέτης απουσιάζει το βασικό πρόβλημα,
  • που είναι το γεγονός ότι η Ηλεία βρίσκεται σε σπείρα ( σπιράλ) ταχείας οικονομικής και κοινωνικής καταστροφής και τείνει με έντονο και δραματικό τρόπο να μετασχηματισθεί σε περιοχή παρίας και ελάσσονα εταίρου στην Περιφερειακή και Πανελλαδική δομή,
  • λόγω της υιοθέτησης του μοντέλου της άνισης ανάπτυξης, τόσο στη κατανομή και αναδιανομή των δημόσιων επενδύσεων και πλούτου όσο και στον στρατηγικό σχεδιασμό και
  • ότι η ο Νόμος Ηλείας, θα πρέπει να στηρίξει την μελλοντική ανάπτυξη και την προσπάθεια για ξεπέρασμα της οικονομικής κρίσης στα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής (φυσικός και πολιτιστικός πλούτος, τεράστιες δυνατότητες του πρωτογενή τομέα) και
  • οι προσπάθειες για ανάπτυξη της Ηλείας πρέπει να επικεντρωθούν σε τομείς όπως ο τουρισμός, ο πολιτισμός, η γεωργία & η αξιοποίηση του πιο φημισμένου αρχαιολογικού χώρου του κόσμου της Αρχαίας Ολυμπίας, αλλά και των άλλων αρχαιοτήτων της..
Εκλογές είναι…
Υ.Γ.
Τα παραπάνω αποτελούν μια αρχική μου προσέγγιση …θα ακολουθήσουν και άλλες

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου