Πέμπτη 16 Δεκεμβρίου 2021

Οι πανηγυριστές του αυτοκινητόδρομου «Πάτρα-Πύργος», οι αλήθειες και τα ψέματα (τους)..

 Οι πανηγυριστές του  αυτοκινητόδρομου  «Πάτρα-Πύργος», οι αλήθειες και τα ψέματα (τους)..



Ανέκραξαν ωσαννά (που μάλλον ήταν αναστεναγμός ανακούφισης) για την έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή της κατασκευής του τμήματος «Πάτρα – Πύργος» και της χρηματοδότηση του με 217 εκατ. ευρώ ( από το ελληνικό δημόσιο…) και ταυτόχρονα σαν υποταγμένοι χατζηαβάτηδες  κατέθεσαν σπονδές δουλοφροσύνης και εξυμνήσαν/ζητωκραύγασαν τον μέγα… παμμέγιστο ..τεράστιο αρχηγό …πρωθυπουργάρα  Κ. Μητσοτάκη οποίος  αναφώνησε το οπαδικό «Το είπαμε, το κάναμε!»

…και ακολούθησε ένας επικοινωνιακός χείμαρρος για να επιδείξουν δήθεν επιτυχία και συνέπεια…

Ποια είναι η πραγματικότητα, ποια είναι η επιτυχία, πότε θα είναι η αρχή/έναρξη και πότε το τέλος/ολοκλήρωσή του, ποιο είναι το έργο (τι περιλαμβάνει ως φυσικό αντικείμενο), ποιο είναι το κόστος και πόσο θα κοστίζει για τους χρήστες του η χρήση του και το κυριότερο ποιο φόρος αίματος που θα «πληρωθεί» από τις καθυστερήσεις …  ????

Ουσιαστικά πρόκειται για μια φενάκη, το έργο «Πάτρα –Πύργος», θα καθυστερήσει πολύ να ολοκληρωθεί, είναι μισό…μέρος του συνολικού έργου, θα κοστίσει περισσότερο η κατασκευή του  και  είναι χαριστική για την παραχωρησιούχο, θα κοστίζει ακριβά λόγω διοδίων για τους οδηγούς, έχουμε θρηνήσει πολλούς νεκρούς λόγω της καθυστέρησης (και θα θρηνήσουμε δυστυχώς και άλλους)  

  • Στο επιχείρημα .. «τουλάχιστον να ξεκινήσει, έστω και αργοπορημένα, έστω και όχι ολόκληρο ..» η απάντηση είναι αφενός πρέπει να αποδοθούν οι πολιτικές ευθύνες και αφετέρου η αποδοχή του ολίγου απολλύει και το όλον (πάντα στην Ηλεία αυτό συνέβαινε…)

Συνοπτικά αναφέρομε:

  • ·         Το έργο θα εκκινήσει (σοβαρά και όχι με μερικές μπουλντόζες)  το νωρίτερο το καλοκαίρι έως φθινόπωρο του 2022 …:
  • ·         Το έργο δεν θα ολοκληρωθεί σε 40 μήνες όπως αναφέρεται, δηλαδή το 2026 αλλά τουλάχιστον το 2028  
  • ·         Ο αυτοκινητόδρομος «Πάτρα –Πύργος», αφορά ένα τμήμα του αρχικού συνδυασμού διότι απο τα  163,7 χλμ. του «Πάτρα –Πύργος -Τσακώνα και θα κατασκευαστούν μόνο τα 74,5 χλμ. θα σταματά 8 χιλιόμετρα από τον Πύργο και δεν θα κατασκευαστούν, το «Χανάκια-Πύργος-Τσακώνα», η παράκαμψη του Πύργου, η  νέα γέφυρα Αλφειού και το τμήμα «Πύργος-Αρχαία Ολυμπία»
  • ·         Στο διάστημα 2017  (όταν παραδόθηκε το υπόλοιπο έργο Κόρινθος-Πάτρα)  έως το  σήμερα(τέλη 2021) έχουμε 46 νεκρούς και 31  βαρείς τραυματισμούς στην καρμανιόλα της «Πατρών-Πύργου»   που θα είχαν αποφευχθεί αν δεν κοβόταν το έργο από την συνολική σύμβαση  παραχώρησης και αυτός φοβερός κατάλογος θα μακραίνει και θα αυξάνεται μέχρι να ολοκληρωθεί το έργο
  • ·         Το έργο έχει καθυστερήσει πάρα πολύ με ευθύνη των κυβερνήσεων της ΝΔ η οποία δύο φορές σταματά το έργο το 2012 και το 2019 όταν το υπόλοιπο έργο («Ολυμπία Οδός»/Κόρινθος-Πάτρα) έχει παραδοθεί σε κυκλοφοριακή χρήση το 2017…    
  • ·         Η απευθείας ανάθεση με την μορφή της σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την ύπαρξη διοδίων και αυτό θα είναι κόστος για τους Ηλείους  
  • ·         Το κόστος κατασκευής εκτοξεύθηκε και  η συμφωνία είναι χαριστική για τον παραχωρησιούχο
  • ·         Τα χρήματα (στα 217 εκ. ευρώ)είναι του Ελληνικοί Δημοσίου (όχι Ευρωπαϊκά χρήματα…) 

Αναλυτικά :

1.   Το έργο θα εκκινήσει (σοβαρά και όχι με μερικές μπουλντόζες)  το νωρίτερο το καλοκαίρι έως φθινόπωρο του 2022 διότι απαιτείται:

·         Απόφαση  του Ελεγκτικού Συνεδρίου/Ε.Σ.-Προσυμβατικός έλεγχος της Σύμβασης Παραχώρησης στην εταιρία «Ολυμπία Οδός» που θα χρειαστεί τουλάχιστον 4 μήνες ( υπενθυμίζεται ή ανάλογη απόφαση του Ε.Σ. για το βόρειο τμήμα του Ε65 εγκρίθηκε από την DG COMP στις 18/01/2021 και η απόφαση του Ε.Σ. εκδόθηκε στις 26/05/2021

·         Υπογραφή της Συμβάσης με τους  παραχωρησιούχους

·         Κατάθεση στην Βουλή, επιτροπές, συζήτηση, απόφαση …

·         Πιθανή αναθεώρηση του κόστους της σύμβασης   με τους    παραχωρησιούχους  λόγω των αυξήσεων του κόστους των πρώτων υλών.

·         Ωρίμαση του έργου (του «Πατρών-Πύργου» …που κοντεύει να σαπίσει..), γιατί  δεν είναι ώριμο το έργον επειδή οι μελέτες είναι του 2013 -14 διαδικασία επίπονη και μακρόχρονη...

·         Στήσιμο και οργάνωση εργοταξίων …

2.   Το έργο δεν θα ολοκληρωθεί σε 40 μήνες όπως αναφέρεται, δηλαδή το 2026 αλλά τουλάχιστον το 2028 (το «Πάτρα-Κόρινθος» ξεκίνησε το 2008 και ολοκληρώθηκε μετά από 10 χρόνια το 2017…. και το «Κυλλήνη-Εθνική Οδός» χρειάστηκε 5 χρόνια να ολοκληρωθεί …)

3.   Ο  αυτοκινητόδρομος «Πάτρα –Πύργος», αφορά ένα τμήμα του αρχικού συνδυασμού και από τα  163,7 χλμ. ( Πάτρα –Πύργος -Τσακώνα), θα (ΘΑ…) κατασκευαστούν τα 74,5 χλμ. (σταματά στα Χανάκια, περίπου στο εργοστάσιο της Ένωσης, 8 χιλιόμετρα από τον Πύργο) και δεν θα κατασκευαστούν

·         Το τμήμα 89,2 χλμ.(Χανάκια-Πύργος-Τσακώνα),

·         Η παράκαμψη του Πύργου (13 χλμ.(Χανάκια-Αλφειός) ,

·         η νέα γέφυρα Αλφειού( που παραμένει ημιτελής …..στα πέδιλα είναι…),

·         το τμήμα «Πύργος-Αρχαία Ολυμπία»

4.   Στο διάστημα 2017  (όταν παραδόθηκε το υπόλοιπο έργο(«Ολυμπία Οδός»/Κόρινθος-Πάτρα)  έως το  σήμερα(τέλη 2021) έχουμε 46 νεκρούς και 31  βαρείς τραυματισμούς στην καρμανιόλα της «Πατρών-Πύργου»   που θα είχαν αποφευχθεί αν δεν κοβόταν το έργο από την συνολική σύμβαση  παραχώρησης…Αυτός φοβερός κατάλογος θα μακραίνει και θα αυξάνεται μέχρι να παραδοθεί το έργο…. Και αυτό είναι ευθύνη αυτών  που έκοψαν το τμήμα «Πάτρα – Πύργος» το 2012…

5.   Το έργο έχει καθυστερήσει πάρα πολύ με ευθύνη των κυβερνήσεων της ΝΔ η οποία δύο φορές σταματά το έργο το 2012 και το 2019 όταν το υπόλοιπο έργο («Ολυμπία Οδός»/Κόρινθος-Πάτρα) έχει παραδοθεί σε κυκλοφοριακή χρήση το 2017…     

  • 2012  απεντάσσεται το Πάτρα- Πύργος- Μεσσηνία( Τσακώνα), με την ψήφο ΝΔ-ΠΑΣΟΚ (υπουργός Χρυσοχοΐδης) και με  συμφωνία του τότε  περιφερειάρχη Απ. Κατσιφάρα.
  • 2013 αναθεωρείται η σύμβαση παραχώρησης και επανεκκινεί το έργο εκτός του τμήματος Πάτρα- Πύργος- Μεσσηνία…
  • 2014 ανακοινώθηκε πρόθεση δημοπράτησης  από την κυβέρνηση Σαμαρά (ΝΔ-ΠΑΣΟΚ ) δημοπρατεί μόνο το τμήμα «Πάτρα – Πύργος» (ουχί μέχρι Πύργο αλλά μέχρι τα Χανάκια και όχι το  τμήμα Πύργος –Τσακώνα, αυτό πάει…) (αλλά χωρίς πιστώσεις και μελέτες) δεν κατασκευάζεται ουδέν 
  • 2015 ακύρωση του προηγούμενοι διαγωνισμού, κατακερματισμός και τμηματικές δημοπρατήσεις (Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ) σαλαμοποίηση του έργου/8 εργολαβίες (με  συμφωνία του περιφερειάρχη Απ. Κατσιφάρα.) και ξεκινούν 3-4 εργολαβίες το 2019
  • 2017 ολοκληρώνεται η «Ολυμπία Οδός»/Κόρινθος-Πάτρα και δίνεται σε πλήρη κυκλοφορία …η Ηλεία κινείται μεταξύ διαγωνισμών, ακυρώσεων, νέων διαγωνισμών και συνεχόμενων θανάτων στην καρμανιόλα
  • 2019 ακυρώνονται οι δημοπρασίες του «Πάτρα –Πύργος(Χανάκια)»

Στις 13 Ιουνίου 2019 ( προεκλογικά) ο Κ. Μητσοτάκης κατά την επίσκεψή του στον Πύργο  δηλώνει  «το να ολοκληρωθεί επιτέλους αυτός ο δρόμος από την Πάτρα στον Πύργο, δεν έχει ιδεολογικό χρώμα, ….«Έχω δώσει σαφέστατες εντολές στο επιτελείο μου και στους ανθρώπους οι οποίοι θα στελεχώσουν την επόμενη μέρα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το πρώτο έργο το οποίο θα ξεμπλοκάρει θα είναι αυτή η εργολαβία.»

Έκτοτε πέρασαν 2,5 χρόνια …αυτή είναι η πρώτη προτεραιότητα  

6.   Η απευθείας ανάθεση με την μορφή της σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την ύπαρξη διοδίων και αυτό θα είναι κόστος για τους Ηλείους (0,06 ευρώ/χλμ., δηλαδή η διέλευση 4,3 ευρώ για ένα Ι.Χ.) ήτοι η διαδρομή με επιστροφή 8,6 €, ενώ με τις 8 εργολαβίες δεν υπήρχαν διόδια…

7.   Το κόστος κατασκευής εκτοξεύθηκε και  η συμφωνία είναι χαριστική για τον παραχωρησιούχο  διότι:

  • Ο άξονας  Πάτρα –Πύργος ως μέρος  του αυτοκινητόδρομου « Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα»  είχε προϋπολογισμό  ( προ απένταξης) 470 εκ. €   είχαν εκτελεστεί έργα αξίας περίπου 70 εκατ. ευρώ μέχρι το 2011 που σταμάτησαν τα έργα
  •  Προκηρύχθηκε το 2014  με 470 εκατ. Ευρώ ο διαγωνισμός ακυρώθηκε..
  • Προκηρύχθηκε πάλι  το 2015 σε 8 εργολαβίες ο αρχικός προϋπολογισμός της εργολαβίας ως ενιαίο έργο ήταν 520 εκ. ευρώ που τις εκπτώσεις κατέβηκε στα 239 εκ. ευρώ… και εκτελέστηκε έργο 5,5  εκ. ευρώ
  • Το 2021  προβλέπεται ο ανάθεση μέσω σύμβασης παραχώρησης  στα 217 εκ. ευρώ προβλέπεται συμμετοχή ιδιωτών με 80 εκ. ευρώ, σύνολο 300 εκ.€  (από 239 εκ. -5,5  εκ. ευρώ ) ήτοι 55 εκ. € συν τα διόδια

Η δε παραχωρησιούχος  εταιρία «Ολυμπία Οδός» θα λάβει  bonus 1. υψηλότερο μεριδίου εσόδων από διόδια (μέχρι Κόρινθο..)και 2.Τριετή παράταση της περιόδου παραχώρησης (Κόρινθος -Πύργος)

8.   Τα χρήματα (στα 217 εκ. ευρώ)είναι του Ελληνικοί Δημοσίου (όχι Ευρωπαϊκά χρήματα…)  και με βάση τις δηλώσεις του πρωθυπουργού «Και να διεκδικήσω, πλέον, προσωπικά και σε συνεργασία με τον αρμόδιο υπουργό Κ. Καραμανλή, την έγκριση και χρηματοδότησή του από τους κοινοτικούς θεσμούς».

 

…και οι Ηλείοι  θα συνεχίζουν να κυκλοφορούν σε ένα άθλιο δρόμο, τα δυστυχήματα και οι θάνατοι (δολοφονίες)  θα συνεχίζονται…

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου