Πέμπτη 19 Οκτωβρίου 2023

Το τραίνο στην Κυλλήνη

 Το τραίνο στην Κυλλήνη

«Κάποτε (απο το 1890 μέχρι και το 1996) το τραινάκι Καβασίλων-Κυλλήνης (με την διακλάδωση απο το Βαρθολομιό προς τα Λουτρά Κυλλήνης που λειτουργούσε εως το 1969), ήταν το "παράθυρο στον Κόσμο", για μια ολόκληρη περιοχή, στην χερσόνησο της Κυλλήνης, εξασφαλίζοντας τις ανταποκρίσεις από τις αρτηριακες αμαξοστοιχιες Πειραιως-Αθηνων-Πατρών-Πυργου-Κυπαρισσιας προς το Βαρθολομιό, τα Λουτρά Κυλλήνης, το Νεοχωρι και το Λιμανι της Κυλλήνης και απο εκει με το ατμοπλοιο και αργοτερα το φερρυ μπωτ προς την Ζακυνθο.
  • Μάλιστα μια εποχη οι ΣΠΑΠ εβγαζαν κοινό-ενιαιο εισιτηριο τραινου πλοιου απο Αθηνα, Πάτρα και ενδιαμεσους σταθμούς προς Ζακυνθο, εχοντας συμβληθει με τα πλοια της ακτοπλοικης γραμμης Κυλλήνης-Ζακυνθου. Στην Ζακυνθο διατηρουσαν μαλιστα πρακτορειο, προς το οποιο αργοτερα δρομολογησαν και λεωφορεια απο Αθηνα, ενω την δεκαετια του 50, δρομολογουσαν απευθειας οχηματα - ρεμουλκες, συνδεδεμένες με τις αυτοκινητάμαξες των αρτηριακων δρομολογιων για την διαδρομη Πειραιας-Αθηνα-Πατρα-Καβασιλα-Κυλληνη που στην ταμπελα τους εγραφαν μαλιστα "ΠΕΙΡΑΙΕΥΣ-ΑΘΗΝΑΙ-ΠΑΤΡΑΙ-ΚΥΛΛΗΝΗ-ΖΑΚΥΝΘΟΣ".
  • Τα ρυμουλκουμενα αυτα οχηματα των ωτομοτρίς, αποσυνδέονταν απο τις αυτοκινητάμαξες με ελιγμό στα Καβασιλα και συνδεονταν στην ουρά των τοπικων μικτων ατμηλάτων αμαξοστοιχιών Καβασιλων-Κυλλήνης και αργοτερα στις αυτοκινητάμαξες Uerdingen & Linke Hoffman που εκτελουσαν απο καποια εποχη και μετά τα τοπικα δρομολογια.
Για τους ντοπιους για χρονια πολλα αποτελουσε κατι σαν το "τραμ" ή καλυτερα τον "τοπικό-προαστιακο σιδηροδρομο" της περιοχης τους που τους πηγαινε στο σχολειο ή για θαλασσια λουτρα στην Κυλληνη και τα Λουτρα Κυλληνης (Λιντζι), οπου υπηρχαν και τα φημισμενα ιαματικα λουτρα πανελληνιας εμβελειας.
Το τραινακι της Κυλλήνης ηταν αυτο που πρωτο-ονομαστηκε απο τους σιδηροδρομικους των ΣΠΑΠ με το παρατσουκλι "Ριρίκα", απο το ονομα μιας νεαρης κοπέλας που το χρησιμοποιουσε καθημερινα για να παει στη δουλεια της σε καποιο ενδιαμεσο σταθμο και εφτασε να υποδηλωνει καθε δρομολογιο τοπικης αμαξοστοιχιας κατα μηκος της δυτικης ακτης της Πελοποννησου....
  • Παρακάτω δημοσιευουμε ενα διαχρονικό σιδηροδρομικό πανόραμα του σταθμού της Κυλλήνης και της τερματικής στασης στον Λιμένα Κυλλήνης, με διαφορους τυπους αμαξοστοιχιων που εξυπηρέτησαν την γραμμή κατα καιρους»
Σημείωση:
  • Οι φωτογραφίες και οι λεζάντες τους είναι από την ανάρτηση του George Nathenas

Λεζάντες φωτογραφιών:

  • A/A Esslingen με το πλοιο ΔΗΛΟΣ στο λιμανι της Κυλλήνης (φωτο. Γ. Νάθενας, 1992)
  • Α/Α Linke Hofmann ABKφπτ 4202 στο λιμανι της Κυλλήνης (φωτο. H. Bruinsma)
  • Αφιξη στον σταθμό της Κυλλήνης της ατμηλατης τοπικης αμαξοστοιχιας απο τα Καβασιλα, με επι κεφαλης ατμαμαξα Bs ("μπαούλο"). Φωτο. Reginal Fell, 1963
  • Αυτοκινητάμαξα De Dietrich εκτελουσα εκδρομικη αμαξοστοιχια, μισθωμενη απο τον ΣΦΣ, στο λιμάνι Κυλλήνης το 1995 (φωτο. Γ. Νάθενας)
  • Τοπικη ατμηλατη αμαξοστοιχια Καβασιλων-Κυλλήνης στον σταθμο της Κυλλήνης, το 1961 (φωτο. Trevor Rowe)
  • Αυτοκινητάμαξα Uerdingen ("μοτράκι") στον λιμένα Κυλλήνης (φωτο. Spyros Papandreadis, 1984)
  • A/A Linke Hoffman στον σταθμό της Κυλληνης, το 1983 (φωτο. Paul Van Baarle)
  • Α/Α Esslingen στο λιμανι της Κυλλήνης (φωτο. Panagiotis Kassaris)
  • Aυτοκινητάμαξα Uerdingen ("μοτράκι") στο λιμάνι της Κυλλήνης, το 1983 (φωτο. Donnehacker)
  • Τοπική μικτή ατμήλατη αμαξοστοιχια Καβασιλων-Κυλλήνης, αναμενοντας το πλοιο απο Ζακυνθο επανω στον λιμενοβραχιονα του λιμενα Κυλλήνης (1961, φωτο. Trevor Rowe)
  • Το κτιριο επιβατών του σταθμού Κυλλήνης πριν απο τους σεισμους του 1956
  • Τελευταια μερα λειτουργιας του τραινου Καβασιλων-Κυλληνης, τον Σεπτεμβριο του 1996, στα Βυτινέικα, λιγο πριν την Κυλλήνη (φωτο. Γ. Νάθενας)














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου