Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Η διέλευση του αγωγού East Med από την Ηλεία όφελος και ανάπτυξη ή καταστροφή και κίνδυνος ?

 Η διέλευση του αγωγού  East Med από την Ηλεία όφελος και ανάπτυξη ή καταστροφή και κίνδυνος  ?

Χαράς ευαγγέλια για την διέλευση από την  Ηλεία του  αγωγού  East Med (Eastern Mediterranean Pipeline/ αγωγός Ανατολικής Μεσογείου), πρωτοσέλιδα, οι αναγκαίες φωτογραφήσεις (για τους επιζητούντες προβολή) και τα αναγκαία δέλεαρ ( κάτι σαν καθρεφτάκια προς τους ιθαγενείς) για τους Ηλείους για να αποδεχτούν αυτό το αρνητικό, επικίνδυνο και  περιβαλλοντοκτόνο έργο που δεν θα προσφέρει τίποτα στην οικονομία του νομού και μάλιστα χωρίς αντισταθμιστικά οφέλη..

Ο διασυνδετήριος αγωγός EastMed έχει ως στόχο την απευθείας μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα της Ανατολικής Μεσογείου στο Ευρωπαϊκό Σύστημα Φυσικού Αερίου, μέσω της Ελλάδας.

Είναι αγωγός που εξυπηρετεί τεράστια οικονομικά συμφέροντα, είναι ενταγμένος στα σχέδια γεωπολιτικών και γεωστρατηγικών στοχεύσεων ( ενάντια στην Ρωσία και την Κίνα) και ουδόλως ενδιαφέρεται για τα της Ηλείας…


Ποια είναι η κατάσταση και τα μελλούμενα…  

Επιχειρηματολογήθηκε ως αναπτυξιακό έργο για την Ηλεία, θα προσφέρει άπλετη και φθηνή ενέργεια  στους Ηλείους καθώς  εργασία και εισόδημα  … τα οποία καταφανώς είναι ανυπόστατα, παραπλανητικά  και ψευδή.

Απεκρύβη η περιβαλλοντική καταστροφή που θα επιφέρει διέλευση από την  Ηλεία του  αγωγού  East Med.

Αλλά ας τα δούμε αναλυτικά:

Α.

Είναι αναπτυξιακό έργο η διέλευση του  αγωγού  East Med και θα προσφέρει φθηνή ενέργεια  στην Ηλεία ?

ΟΧΙ !

Γιατί :

1.


Ο αγωγός East Med που θα βρίσκεται σε βάθος 1,5 - 3 μέτρα  θα είναι υπόγειος στο σύνολό του και δεν προβλέπεται κανένας σταθμός διανομής  σε όλο το μήκος της ηπειρωτικής του διαδρομής στην Ελλάδα. Σταθμός διανομής έχει προβλεφθεί μόνο στην Κρήτη (   Συμπιεστής και μετρητικός σταθμός στην Ανατολική Κρήτη μπορεί να είναι διαθέσιμο στο μέλλον…)

Στην Ηλεία δεν θα υπάρχει τίποτα επιφανειακό πέρα από κάποιες βαλβίδες εκτόνωσης.. Άρα φυσικό αέριο από τον  East Med στη Ηλεία δεν θα υπάρξει…

Ούτε έχει προβλεφθεί η κατασκευή των κατάλληλων αναμονών μελλοντικής σύνδεσης….

Άλλωστε ο East Med  είναι αγωγός μεταφοράς υψηλής πίεσης (40-100 bar)  και απαιτεί κατασκευή ενός  Μετρικού / Ρυθμιστικού Σταθμού,  Κέντρα Ελέγχου και Κατανομής Φορτίου, Κέντρα Λειτουργίας και Συντήρησης για να το διοχετεύει σε αγωγούς μεταφοράς μέσης πίεσης (περίπου 20 bar) και με την σειρά του με άλλους σταθμούς σε αγωγούς διανομής χαμηλής πίεσης (4-7 bar) για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Από αυτά δεν προβλέπεται τίποτα….άλλωστε είναι μεγάλους κόστους

2.

Η…ανάπτυξη που θα προσφέρει θα είναι κάποια μεροκάματα, η χρησιμοποίηση αδρανών υλικών από την  περιοχή , και  αρκετό σκυρόδεμα/μπετό..  και μερικές υπεργολαβίες σε χωματουργικές εταιρείες… για όσο χρονικό διάστημα ..

 

Β.

Είναι περιβαλλοντοκτόνο έργο ο αγωγός East Med ?

ΝΑΙ !


1.

Η  διέλευση του από την Ηλεία θα επιδράσει καταστροφικά και αυτό διότι  η όδευση  εντός του νομού μας είναι το ελάχιστον 80 χιλιόμετρα και ισοπεδώνονται 25 μέτρα (το ελάχιστο..)  εκατέρωθεν του  αγωγού δηλαδή 50 μέτρα συνολικά ήτοι 80.000 μέτρα μήκος επί 50 μέτρα πλάτος = 80.000Χ 50= 4.000.000 τετραγωνικά μέτρα ή 4.000 στρέμματα δασικών και γεωργικών εκτάσεων !

2.

 Θα αλλοιώσει το  περιβάλλον και το τοπίο, θα αποψιλώσει  της υπάρχουσα βλάστησης εντός της ζώνης εργασίας και θα υπάρξουν  κίνδυνοι διάβρωσης και πλημμυρών. Θα διέλθει μέσα από δάση και θα διαταράξει απολύτων την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής.

 3.

Θα καταστρέψει αγροτικές και παραγωγικές ιδιοκτησίες.

4.

Διέρχεται μέσα από ή εγγύς από περιοχές ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, περιοχές Natura 2000,  από καταφύγια Άγριας Ζωής, περιοχές με ιστορική παρακαταθήκη και ιδιαίτερη φυσιογνωμία (π.χ. Ανδρίτσαινα) και αρχαιολογικές ζώνες …  

 

Γ.

Ο  αγωγός East Med είναι  επικίνδυνος ?

ΝΑΙ !


Η μεταφορά του φυσικού αερίου μέσω αγωγών συνεπάγεται κίνδυνο τους ανθρώπους αλλά και την χλωρίδα και την πανίδα της περιοχής   σε περίπτωση ατυχήματος (πχ. εξαιτίας ενός σεισμού που στην Ηλεία είναι συχνοί..) ή κακόβουλης και σκοπούμενης  ενέργειας και την επακόλουθη απελευθέρωση αερίου.

Ο μεγαλύτερος κίνδυνος είναι η πυρκαγιά ή η έκρηξη μετά από μια ρήξη του αγωγού .

 Στις ΗΠΑ  για την περίοδο 2010 και 2012   καταγράφονται κατά μέσο όρο  112 ατυχήματα σε αγωγούς ανά έτος που οδηγούν κατά μέσο όρο σε  3 θανάτους ανά έτος, 23 τραυματισμούς και 187 εκατομμύρια δολάρια ζημίες  σε ιδιοκτησίες ετησίως.  Κύριες αιτίες ατυχημάτων είναι η διάβρωση/σκούριασμα (εσωτερική και εξωτερική) του αγωγού, βλάβες και ελαττώματα στην κατασκευή, εκσκαφές κοντά στον αγωγό και λάθη λειτουργίας του αγωγού  (π.χ., υπερσυμπίεση του αερίου).

 

Τα δημοσιεύματα  των Ηλειακών ενημέρωσης αφορούν και προέρχονται από το Δασαρχείο Πύργου και ελλείπουν οι ανάλογες ενημερώσεις και ρεπορτάζ από τα Δασαρχεία Ολυμπίας και Αμαλιάδας για το σύνολο της διέλευσης του East Med…

 

Η προσέγγιση αυτού του πολύ σοβαρού θέματος για την Ηλεία, αν και βρίσκεται στις προκαταρκτικές μελέτες ( το κατασκευαστικό μέρος του  αγωγού East Med) απαιτεί πλήρη ενημέρωση των Ηλείων, αναλυτικό κοινωνικό διάλογο των πολιτών αλλά και των φορέων( Δήμοι, Περιφέρεια, Επιμελητήριο κλπ.), αλλά και ανεξάρτητη επιστημονική τεκμηρίωση ( δηλαδή όχι ότι διοχετεύουν οι εταιρείες και οι μισθοδοτούμενοι παπαγάλοιτους )  για  την στοιχειώδη αξιολόγηση του έργου και των τυχόν οφελών ή  αρνητικών επιπτώσεών ή κίνδυνων  που θα προσκομίσει η περιοχή, ώστε  να μην κυριαρχήσουν και γίνουν αποδεκτές  οι τριτοκοσμικές αντιλήψεις  ανάπτυξης περί ρύπων, επιπτώσεων στο περιβάλλον, ανάπτυξης, υποτίμησης κινδύνων  και ανεργίας… για την ορθολογικοποιηση  αποδοχή ή μη τόσο καίριων αποφάσεων…!

 

Ο  αγωγός   East Med


Ο  αγωγός   East Med είναι ένας σχεδιαζόμενος θαλάσσιος και χερσαίος αγωγός φυσικού αερίου ο οποίος θα συνδέει απευθείας τις ενεργειακές πηγές της Ανατολικής Μεσογείου με την ηπειρωτική Ελλάδα μέσω της Κύπρου και της Κρήτης.Αναπτύσσεται από την εταιρεία «Υποθαλάσσιος Αγωγός Φυσικού Αερίου Ελλάδας–Ιταλίας / ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε.», στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ελληνική ΔΕΠΑ και η ιταλική εταιρεία Edison και θα μεταφέρει φυσικό αέριο από τα θαλάσσια κοιτάσματα στη Θάλασσα του Λεβάντε προς την Ελλάδα, καθώς και προς την Ιταλία και άλλες ευρωπαϊκές περιοχές μέσω των αγωγών Poseidon και IGB.

Θα έχει μήκος περίπου 1.900 χιλιομέτρων, θα φτάνει σε βάθη περίπου 3 χιλιομέτρων και θα έχει χωρητικότητα 10 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων ανά χρόνο.

Η κατασκευή του αναμένεται να ολοκληρωθεί σε περίπου 7 χρόνια και το κόστος της ανέρχεται στα 7 δις. δολάρια

Ο χερσαίος βραχίονα του East Med ξεκινά με την προσαιγιάλωση του στις ακτές της νοτιοανατολικής Λακωνίας στην Πελοποννήσου φτάνει έως τις ακτές της Αχαΐας. Συνεχίζει με υποθαλάσσιο τμήμα στον Πατραϊκό Κόλπο και ολοκληρώνεται κατά μήκος των ακτών της Αιτωλοακαρνανίας, Πρεβέζης και Θεσπρωτίας έως περιοχή έξω από την Ηγουμενίτσα, συνολικού ενδεικτικού μήκους περί τα 480 χλμ.

Μαρίνος Λάμπρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου